„A SPAR a környezetért felelős nagyvállalatként különös figyelmet fordít arra, hogy jelentősen csökkentse a felhasznált műanyag mennyiségét, így érdemben mérsékelje a lassan lebomló vagy nehezen újrahasznosítható hulladékot. A vállalat támogatja a szelektív hulladékgyűjtést, elkötelezett az újrafeldolgozás mellett és arra törekszik, hogy minden áruházában környezetkímélő energia-felhasználási, hűtési és világítási technológiákat alkalmazzon. Idén több, népszerű saját márkás termékünk műanyag csomagolását csökkentjük, egyes esetekben teljesen ki is váltjuk, és ezzel megfelelő alternatívát kínálunk az egyre környezettudatosabb vásárlóink számára” – mondta Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője.
A SPAR Magyarország a saját márkás zöldség-gyümölcs árui közül az S-Budget piros alma és az S-Budget golden alma műanyag csomagolását csökkentette szeptember második felétől. Az almák átcsomagolásával megközelítőleg a felére redukálódik a felhasznált műanyag mennyisége. A tavalyi értékesítést alapul véve ez éves szinten mintegy 1092 kilogramm műanyag-csökkenést eredményez.
A korábban fürtönként zacskózott bio banánt szeptember végétől csak egy úgynevezett bandázzsal – szalagfáslival – kötözik át, ezzel is megkülönböztetve azt a nem bio banántól. A jelenlegi beszerzési mennyiségből kiindulva ezzel egy évben több mint 1 tonna műanyag megtakarításához segíti a vállalatot.
A SPAR további újításokkal is hozzájárult a környezeti terhelés csökkentéséhez. Az áruházlánc üzleteiben 2019-től már kizárólag papírtartókban kaphatóak a tojások. A vásárlók pedig 2018 óta – újrahasznosítható belső fémborítással ellátott – papír szigetelőszatyrokba tehetik a mirelit árukat a műanyag mélyhűtőtáskák helyett. Az áruházakban a pékáruk vásárlásakor pedig a tekercses nejlonzacskók mellett betekintőablakos papírzacskókat alkalmaznak.
A SPAR egyes saját márkás ásványvizeinek PET palackjai 2012-2018 között jelentős mértékben veszítettek a súlyukból. A mérséklés eredményeképpen 2018-ban összességében több mint 80 tonnával kevesebb műanyag került felhasználásra a palackgyártás során, mint 2012-ben. A saját márkás vizek, mint a SPAR Verde vagy az S-Budget ásványvizek, valamint az S-Budget ízesített ásványvizek két-, illetve másfél literes kiszerelései 1-7,4 grammal lettek könnyebbek, ami termékektől függően 7-23%-os csökkentést jelent. A vállalat célja a 2019-2022-es időszakra, hogy amelyik víz esetében lehetséges, ez az érték a 30%-ot megközelítse. Hasonló mértékű súlycsökkentés történt a vizeken kívül más PET palackban forgalmazott saját márkás üdítőitalok esetében is, mint amilyenek az S-Budget 2l-es szénsavas üdítők. Fontos kiemelni, hogy a vállalat gyártó partnerei részben újrahasznosított PET flakonokba palackozzák az olyan saját márkás italokat, mint például az ásványvizek, a SPAR Fresh szénsavas üdítőitalok, az S-Budget ízesített vizek, az S-Budget 2l-es gyümölcsitalok és az S-Budget 2l-es szénsavas üdítők. Ezen termékek palackjait minimum 10% újrafeldolgozott műanyag regranulátumot – morzsalékot – tartalmazó alapanyagból állítják elő.
A környezetkímélő csomagolástechnikai megoldásokkal párhuzamosan az áruházlánc egyre több biológiailag lebomló, illetve újrahasznosított alapanyagot használ. Az üzletekben a legkelendőbb füles szatyrok ma már káros mellékhatások nélkül oxidálódó összetevőkből –PLA: polylactid – készülnek, a forgalomban lévő műanyag mélyhűtős tasakokat a tervek szerint a jövő évben környezetbarát, 30-50%-ban újrahasznosított műanyagból előállított R-PET-tekkel váltják ki. A SPAR közösségének – mind a vásárlók, mind a vállalat – életében egyre meghatározóbb elv és napi gyakorlat a környezettudatosság. A több éve indított környezetvédelmi fejlesztési programnak köszönhetően például ma már csak kétfajta műanyag bevásárlótáska érhető el a választékban. Az újabb idei lépésekkel a cég bevásárlótáska-kínálata hamarosan 100%-ban műanyagmentessé válik.